5 شهريور 1396
وضعيت شكايات كاربران از خدمات اينترنت در سال ۹۶ اعلام شد

سرپرست سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي اعلام كرد: شكايت‌هاي كاربران در چهار بخش تحويل حجم ترافيك كمتر از ميزان فروخته شده، سرعت كمتر از قرارداد، تعرفه و گرانفروشي در سامانه ۱۹۵ ثبت شده است كه از ميان آنها موضوع تحويل حجم ترافيك كمتر از ميزان فروخته شده درصورت اثبات مصداق كم‌فروشي است، كه درصد كمي از شكايت‌هاي ثبت شده در سامانه ۱۹۵ در پنج ماهه اول سال ۹۶ در حوزه خدمات اينترنت به آن اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي، حسين فلاح جوشقاني با اشاره به اينكه ثبت شكايت به معناي انجام تخلف نيست گفت: در بيشتر موارد پس از بررسي شكايت و رسيدگي به آن مشخص شده تخلفي انجام نشده است. اين موضوع يكبار ديگر نيز در سال گذشته به طور ويژه به شكل ميداني بررسي شده كه موردي مبني بر تخلف كم‌فروشي در هيچكدام از اپراتورها مشاهده نشده است.
وي افزود: موضوع مربوط به سرعت كمتر از قرارداد، بيشترين سهم را در ميان شكايت‌هاي ثبت شده دارد اما اين موارد به محدوديت‌هاي فني شبكه و موضوعاتي مانند ضريب به اشتراك‌گذاري خط و استفاده اشتراكي چند كاربر از يك خط اشتراك مربوط است كه ارائه‌كنندگان خدمات براساس مقررات براي مشتركين اعمال مي‌كنند.
فلاح با تاكيد بر اينكه صيانت از حقوق مشتركان و شفاف‌سازي در اين خصوص از اولويت‌هاي اصلي رگولاتوري است و حتي يك مورد شكايت در اين حوزه حائز اهميت است و بايد رسيدگي شود، تصريح كرد: رگولاتوري در پي تاكيد وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در كميته ويژه حمايت از حقوق كاربران حوزه ICT، به طور دقيق موضوعات مربوط به نحوه ارائه خدمات اينترنت و چارچوب آن را نه فقط در تهران بلكه در استانها نيز بررسي مي‌كند اما اپراتورها نيز وظيفه دارند در مورد سوء استفاده‌هاي احتمالي از سرويسها مانند استفاده بدافزارها از حجم ترافيك كاربران، به مشتركان آموزش و اطلاع‌رساني كافي را انجام دهند.
وضعيت شكايت‌هاي درج شده از اپراتورهاي ارائه‌دهنده اينترنت در چهار مورد ذكر شده در پنج ماهه اول سال ۹۶، در جدول‌هاي زير آمده است:

اپراتورهاي همراه 

رديف

نام اپراتور

تعداد كل شكايات

شكايات مرتبط با كم‌فروشي، سرعت كمتر از قرارداد، تعرفه و گرانفروشي

درصد مصاديق به "كل"

۱

ايرانسل

۲۸۲۷

۱۶۰

۵,۶

۲

همراه اول

۳۱۰۰

۱۶۶

۵,۳

۳

رايتل

۲۰۲

۹

۴,۴

مجموع

۶۱۲۹

۳۳۵

۵,۴

 

 

 

 

 

 

 

 

 اپراتورهاي ثابت

رديف

نام اپراتور

تعداد كل شكايات

شكايات مرتبط با كم‌فروشي، سرعت كمتر از قرارداد، تعرفه و گرانفروشي

درصد مصاديق به "كل"

۱

انتقال داده‌هاي رهام داتك

۶۲

۱۵

۲۴,۱

۲

مبين نت

۱۱۲

۲۵

۲۲,۳

۳

حلما گستر خاورميانه

۵۰

۱۱

۲۲

۴

آريا رسانه تدبير (شاتل)

۶۳۲

۸۰

۱۲,۶

۵

داده گستر عصر نوين

۲۶۲

۲۷

۱۰,۳

۶

مخابرات ايران

۴۱۹۴

۳۳۶

۸,۰۱

۷

انتقال داده‌هاي نداگستر صبا (صبانت)

۳۳۶

۲۱

۶,۲

۸

انتقال داد­ه­هاي آسياتك

۱۸۱۴

۹۷

۵,۳

۹

پيشگامان توسعه ارتباطات

۳۸۷

۱۸

۴,۶

۱۰

پارسان لين ارتباطات (پارس آنلاين)

۴۷۵

۱۹

۴

۱۱

داده‌پردازي فن­آوا

۴۴۵

۱۶

۳,۵

مجموع

۸۷۶۹

۶۶۵

۷,۵

Powered by Tetis PORTAL